KÖPVILLKOR
- Om Diseno AB
Org.nr: 559437-5916
- Företaget har sitt säte i Hjo. Företagets
postadress är Industrigatan 28.
- Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett
mail till info@diseno.se med ditt ärende och dina
kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort.
- Beställning
- När du slutfört din beställning skickas en
orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla
uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress.
- Är något fel i orderbekräftelsen ska du
omedelbart kontakta oss via e-post till info@diseno.se.
- Leverans
- Våra normala leveranstider på lagerförda
produkter är 5-10 dagar. OBS! Beställningar lagda på helger skickas
tidigast på måndagen efter.
- På ej lagerförda produkter återkommer vi med
leveranstid i orderbekräftelsen.
- Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan
att vi har meddelat dig om längre leveranstid) ska du kontakta oss på e-postadress: info@diseno.se.
- Priser
- Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser
är inklusive 25% moms.
- Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av
prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i
priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att
justera priset.
- Ångerrätt
- Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund
en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit
emot en vara som du har beställt.
5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt: - Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet
ska skickas till oss info@diseno.se. I ditt meddelande ska ditt namn,
din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen
gäller framgå klart och tydligt.
- Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14
dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
- Du står för returfrakt, leverans och skick på
produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i
ursprunglig förpackning.
- På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss
rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans
ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
5.2 Ångerrätten gäller inte vid: - Rostfria Spabad då varje spabad är unikt
tillverkat till varje enskild kund.
- Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts
särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
- Reklamation och klagomål
- Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas
till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den
anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning
att kostnadsfritt åtgärda felet.
- Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande
innan du returnerar en defekt vara.
- Klagomålet ska skickas omedelbart efter att
defekten har upptäckts.
6.1 Hur går du tillväga vid reklamation? - Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras
till info@diseno.se där du anger ditt namn, din adress,
e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.
- Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller
leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten
i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för
returfrakt vid godkända reklamationer.
- Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation
om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande
konsumentskyddslagstiftning. Vid reklamationer följer vi riktlinjer från
Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se.
- Ansvarsbegränsning
- Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan
uppstå på grund av produkten.
- Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel
till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure).
Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig,
myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.
- Vidare tas inget ansvar för eventuella
förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive
leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.
- Produktinformation
- Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på
denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att
bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan
förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker
alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt.
- Information om Cookies
- Enligt lag om elektronisk information ska
besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies
används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en
användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker
begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner.
Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies.
Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.
- Personuppgifter
- Genom att handla hos Diseno AB accepterar du vår
dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om
din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt
för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina
uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.
- Diseno AB är ansvarig för behandlingen av
personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter
behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de
tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden – för att
kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.
- Nedan information är en summering av hur vi i
enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.
- 10.1 Vad är en personuppgift?
En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person. - 10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?
För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik. - Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig
grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet
mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt
exempelvis bokföringslagen.
- 10.3 Rättslig grund
I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.
Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig. - 10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?
10.4.1 Betalleverantör - Vid genomförande av köp, delas information med
vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress
och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även
personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna
genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri.
De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, betalkort, direktöverföring, faktura. - 10.4.2 Fraktbolag
För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.
De fraktbolag vi samarbetar med är: Dhl, Schenker. - 10.4.3 Nyhetsbrev
Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.
Vi använder för utskick av nyhetsbrev. - 10.5 Rätten till tillgång
Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format. - 10.6 Rätt till rättelse
Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig. - 10.7 Rätten att bli glömd
Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen). - 10.8 Ansvarig för dataskydd
Diseno AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.
- Ändringar till de Allmänna Villkoren
- Vi förbehåller oss rätten att när som helst
företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras
online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i
samband med order eller besök på webbplatsen.
- Tvist och lagval
- I tillfälle av att tvist inte kan lösas i
samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända
dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat
EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens
plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr
- Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN
eller motsvarande tvistlösningsorgan.
- Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av
dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.